We kennen ze allemaal wel: kinderen die druk zijn, hard praten, zich slecht kunnen concentreren, niet stil kunnen zitten. Maar ook juist de hele rustige: die niet voor zichzelf op komen, moeilijkheden hebben met lezen, rekenen of spellen, de tafels niet kunnen automatiseren.

Natuurlijk kijken we of deze kinderen geholpen kunnen worden, maar helaas ligt de focus dan alleen op het probleem en krijgen ze een label opgeplakt. Zouden we niet eerder naar een oorzaak van de minder sterke ontwikkelingen zoeken?

Neuro-Logisch-18-09-20-075.jpeg

VOOR WIE BESTEMD?

Tijdens de ontwikkeling kunnen er ongemerkt problemen zijn ontstaan met de prikkeloverdracht van de ogen en oren naar de hersenen. Hierdoor verloopt het verwerken van wat gehoord en gezien wordt te langzaam. Deze kinderen zeggen vaak “hè?” , zijn onhandig, struikelen regelmatig, vertonen driftig of ontremd gedrag of zijn juist dromerig. Ook kunnen deze kinderen problemen hebben met automatiseren. Dit geldt niet alleen voor lezen en schrijven, maar ook voor motorische beweging zoals lopen, rennen, zwemmen, fietsen, hinkelen, voetballen. Kort gezegd het waarnemen, verwerken en automatiseren verloopt niet optimaal.

people-1560569_960_720.jpg
Schermafbeelding 2020-10-05 om 15.00.12.
Speels gezin